Paddenstoelenwerkgroep

De paddenstoelenwerkgroep Twente bestaat uit Ineke Bielen, Joop Bruggert, Laurens van Run, Gerben Winkel, Marianne Oude Tijdhof, Jisk Holleman, Mariska Damink, Marina Pruysers en Hetty Voskuilen (de laatste zes geen lid van de KNNV).
Allen zijn wel lid van de Nederlandse Mycologische Vereniging NMV. Zo mogelijk gaat deze groep éénmaal per week op pad, veelal op woensdag. Alle waarnemingen worden doorgegeven aan de Verspreidingsatlas.  Speciale waarnemingen worden ook doorgegeven voor plaatsing op de website van de NMV.

Schubbige Bundelzwam [Pholiota squarrosa]
Amethistzwam [Laccaria amethystina]

Lesmateriaal

Voor lesmateriaal over paddenstoelen: zie onder Info, Cursussen

Paddenstoelen gezocht

Ons verzoek aan de andere leden van KNNV Hengelo-Oldenzaal én eventuele andere bezoekers van deze site is om waarnemingen van onbekende of bijzondere paddenstoelen direct na die waarneming aan onderstaande te melden, zodat we zo mogelijk nader onderzoek ter plaatse kunnen instellen. Melden kan per e-mail (graag met foto) of telefonisch. We danken iedereen bij voorbaat voor ieders bijdrage.

Paddenstoelen-excursies

Onze wekelijkse paddenstoelenexcursies worden gehouden op woensdag vanaf 10:00 uur. We starten met deze excursies medio juli. Dit is echter sterk afhankelijk van het weer. Afgelopen warme en droge jaren viel de start een stuk later.

Programma 2023, altijd onder voorbehoud

23-augSpringendal/Paardeslenkte (Hezingen)SBB
30-augBuurserzand (o.a. heide-terrein)NM
06-sepNeedse achterveldSBB
13-sepTwickel (Elbertsbos/Rijssense weg)Twickel
20-sep’t HolthuisLO
27-sepArboretum SingravenLandgoed Singraven
04-oktDuivelshofbospadNM
11-oktHoge VenterinkNM
18-oktRossumermedenSBB
25-oktLindermatenNM
01-nov’t MolenvenLO
08-novDemmersblokTwickel
15-novBuurserzand ZW en/of HarrevelderschansNM

Voor deelname moet men zich tevoren bij voorkeur per mail melden bij Laurens van Run (zie hieronder voor contactgegevens); het is immers altijd mogelijk dat een excursie vervalt i.v.m. het weer (te heet of te nat), dat de excursie i.v.m. de weersverwachting verzet wordt naar een andere dag of dat een excursie verzet wordt naar een ander gebied. Na aanmelding ontvangt u de avond vóór de excursie nader bericht m.n. of er plaats is om deel te nemen en over het vertrekpunt.

Informatie: Laurens van Run, Waelstedelanden 40, Enschede, 053-4763756, laurens@vanrun.net